Alle kjøretøy som benyttes i aktiviteter i NMF, og som ikke er skiltregistrert (har hvite skilt), skal være registrert i NMFs kjøretøyregister. For registrering av kjøretøy, følg veiledning under.
Veiledning kjøretøyregistrering
- Gå inn på kjøretøyregisteret her
- Log inn med idrettens ID
- Gå på “skjema” og trykk “ny søknad”.
- Skriv inn rammenummer og trykk “Fortsett”.
- Fyll ut skjemaet og trykk “send inn skjema”.
OBS OBS: Fra 1. februar 2021 koster kjøretøyregistrering kr 150,-, uavhengig av hvilken registrering dette er.
NB: Gammelt kjøretøykort er fortsatt gyldig bevis på registrert sykkel.
Registrering av kjøretøy på klubb
Registrering av klubbsykler kan gjøres direkte i det digitale registreringssystemet “Kjøretøy og startnummerregistrering” av klubben selv. Det er per nå klubbleder som har mulighet til å registrere sykler direkte på sin klubb. Innloggingen gjøres på samme måte som før, med Idrettens ID og via lenken som ligger på hjemmesiden til NMF. Når klubbleder logger inn med sin Idrettens ID så vil vedkommende ha en mulighet til å “bytte bruker” slik at han eller hun kan velge å fortsette som klubb. Deretter er det å fortsette registreringen av kjøretøy på den vanlige måte i det digitale kjøretøyregisteret.
Registrering av kjøretøy på firma
Inntil videre. Er det ingen funksjon i det nye kjøretøyregisteret for firmaer til å registrere klubbsykler selv. Ønsker du å registrere sykler på firmaet, ta kontakt med NMF på nmf@nmfsport.no og marker Tittelen i mailen med “Registrere firmasykler”. Innbetalingen av avgiften på syklene gjøres til konto 1813.40.20179, merket med kjøretøybevis og kvitteringen for innbetaling legges ved i e-posten.
Sorte skilter
En annen positiv ting forbundet har oppnådd er ordningen med svarte skilt for enduro- og trialsykler, som innebærer at man i begrenset utstrekning kan benytte dem på vei. En utøver vil altså ikke få svarte skilt hvis han ikke har med registreringskort fra NMF. Sorte skilt utstedes av Biltilsynet. Kontakt ditt lokale Biltilsyn for mer informasjon.
Import og eksport av motorsportskjøretøy
Alle kjøretøy som er kjøpt i utlandet for benyttelse til motorsport i Norge, må fortolles i henhold til Tolldirektoratets regelverk. Ved innførsel av kjøretøy til Norge må du henvende deg i tollen ved grensepassering for å få de nødvendige transiteringspapirerer før endelig fortolling. Tollstasjonen vil kreve dokumentasjon på at kjøretøyet er kjøpt lovlig i utlandet, enten et vognkort eller et COC-dokument, samt faktura fra forhandler/selger, og beregne merverdiavgift på grunnlag av faktura og frakt.
Merk at det skal betales ordinær merverdiavgift på alle kjøretøy som importeres til Norge. For kjøretøy som skal benyttes i motorsport og som ikke skal veiregistreres, er det fritak for betaling av engangsavgift. For å slippe denne avgiften må du kunne dokumentere at kjøretøyet skal benyttes i motorsportsøyemed via gyldig motorsportlisens i gjeldende gren.
Utførsel og innførsel av kjøretøy
Ved utførsel av uregistrerte motorsportkjøretøy ut av Norge er det hver enkelts ansvar å påse at nødvendige papirer fylles ut og leveres Tollvesenet ved grensepassering, for eksempel Handelskammerets carnet eller Tollvesenets utførselsdeklarasjon. NMF tilbyr medlemmer en enkel og rimelig bestilling av ATA-Carner som du kan lese mer om under “medlemsfordeler”. I tillegg må du kunne fremvises kjøretøybevis fra NMF som viser at kjøretøyet blir brukt i motorsportsøyemed. NB! Kjøretøybeviset i seg selv er ikke noe offentlig dokument som gir rett til fri utførsel, men et dokument som viser at kjøretøyet er godkjent for motorsportsbruk. Kontakt tollvesenet for ytterligere informasjon om reglene eller se www.toll.no. Det er hver enkelts ansvar å følge tollvesenets regler med hensyn til import, eksport og transit av kjøretøyer, og all inn- og utførsel som ikke registreres eller følger tollprosedyrene blir sett på som smugling og kan anmeldes av tollvesenet med kraftige bøter og beslag i kjøretøyet som resultat. For mer informasjon om inn- og utførsel av motorsportskjøretøy kontaktes derfor Tollvesenet.
Les mer om NMFs kjøretøyforsikring her!
Bakenforliggende årsaker for kjøretøybevis
Mindre avgifter
For motorsykler og snøscootere henger registreringskravet sammen med at forbundet i sin tid oppnådde å få fritak fra statens engangsavgift. Toll- og avgiftsdirektoratet fastslår at forbundet skal kreve lisens for hver enkelt motorsykkel hvor identiteten fremgår. Hvis disse vilkårene ikke ble oppfylt, ville det bli krevd fulle avgifter også for kjøretøy som benyttes til kjøring i organisert motorsport. Registreringskortet skulle også bidra til bl.a. å lette grensepasseringer med slike kjøretøy.
Bedre forsikringsvilkår
NMFs forsikringsselskap har sagt at de ikke vil tilby noen forsikring av kjøretøy dersom ikke NMF kan dokumentere at forbundet har full kontroll over dette markedet gjennom et register. NMF vet at det i dag er mange som ikke får forsikret sine motorsykler, og forbundet har ønsket å bidra til at dette skal bli mulig for alle, og ikke bare for dem som har et etablert og godt kundeforhold et sted eller veldig god økonomi.
Når dere får kjøretøybeviset tilbake kan dere bestille tilleggsforsikring (brann og tyveri) da det er laget et bestillingsskjema som en del av kjøretøybeviset.
Samarbeid med politiet
I tillegg har politiet en rekke ganger etterlyst registeret hos NMF fordi dette ville bidra til å lette oppklaringer av kriminelle forhold.