Når er det snakk om reklame?
Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det.
Grunnleggende prinsipp i markedsføringsloven:
- Forbrukere skal vite når man står overfor reklame
- Loven gjelder ALLE sosiale medier! (Youtube og Snapchat, Facebook, Instagram, Blogger, websider og lignende)
- Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring
Det er ikke krav til merking av:
- Bilder av premiepallen, landslagsdrakter og lignende hvor det forventes at det er sponsormerker på..
- Veldedige organisasjoner og holdningskampanjer
Det er krav til merking:
- Når man får betalt for å legge ut noe
- Når man får låne noe, får ting eller tjenester eller reiser gratis eller med rabatt, mot en forventning om eksponering.
- Generelle avtaler om å være ”ambassadør” eller ”samarbeidspartner”
- Konkurranser eller Giveaways.
- Annonselenker, inkludert omtale av det som det lenkes til
- Egenreklame: fremme salg av varer eller tjenester som du selv har interesse i
Hvordan merke innlegg?
Plassering og utforming:
- Fremtredende plassering
- Tydelig skrift
- Stor nok skriftstørrelse
Ord som er tydelige nok:
- Annonse, reklame (#ad er ikke godt nok)
Hvem er annonsør:
Hvis ikke det fremgår av sammenhengen skal annonsør skrives.
Det holder ikke bare å skrive/tagge firmaet, ordet ”reklame” skal stå.
Hvem er ansvarlig for at innlegg er merket?
- Den som legger ut reklamen
- Annonsør
- Forbund/nettverk bak
- Medvirkende virksomheter (reklamebyrå etc)
Se hele sendingen med Forbrukerombudet:
https://youtu.be/a6ElP8aj6ug
Forbrukerombudets veileder:
https://forbrukerombudet.no/reklame-some