Skjult reklame i sosiale medier er forbudt!

Når er det snakk om reklame?

Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det.

Grunnleggende prinsipp i markedsføringsloven:

  • Forbrukere skal vite når man står overfor reklame
  • Loven gjelder ALLE sosiale medier! (Youtube og Snapchat, Facebook, Instagram, Blogger, websider og lignende)
  • Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring

Det er ikke krav til merking av:

  • Bilder av premiepallen, landslagsdrakter og lignende hvor det forventes at det er sponsormerker på..
  • Veldedige organisasjoner og holdningskampanjer

Det er krav til merking:

  • Når man får betalt for å legge ut noe
  • Når man får låne noe, får ting eller tjenester eller reiser gratis eller med rabatt, mot en forventning om eksponering.
  • Generelle avtaler om å være ”ambassadør” eller ”samarbeidspartner”
  • Konkurranser eller Giveaways.
  • Annonselenker, inkludert omtale av det som det lenkes til
  • Egenreklame: fremme salg av varer eller tjenester som du selv har interesse i

Hvordan merke innlegg?

Plassering og utforming:

  • Fremtredende plassering
  • Tydelig skrift
  • Stor nok skriftstørrelse

Ord som er tydelige nok:

  • Annonse, reklame (#ad er ikke godt nok)

Hvem er annonsør:
Hvis ikke det fremgår av sammenhengen skal annonsør skrives.
Det holder ikke bare å skrive/tagge firmaet, ordet ”reklame” skal stå.

Hvem er ansvarlig for at innlegg er merket?

  • Den som legger ut reklamen
  • Annonsør
  • Forbund/nettverk bak
  • Medvirkende virksomheter (reklamebyrå etc)

Se hele sendingen med Forbrukerombudet:
https://youtu.be/a6ElP8aj6ug

Forbrukerombudets veileder:
https://forbrukerombudet.no/reklame-some

relaterte innlegg

NM-Veka Speedcross
20231126_091417
aktivitietslederkurs
Skroll til toppen