Anders er en 44 år ung mann som bor på Gjøvik, og som har kjørt skalert motorsport siden 2009.
Anders har vært borti de fleste klasser, men endte til slutt opp med å satse på 1/10 fueltouring etter å ha vært mekk (hjelpemann) for en kamerat en sommer.
Som grenleder Touring Fuel har han ansvaret for asfaltracing med forbrenningsmotor for biler i størrelsene 1/10, 1/8 og 1/5 innenfor forbundet. 1/5-skala (også kalt large-scale) ligger under Anders sitt verv, men der har har de en løsning med Kjetil Kristiansen som har tatt ansvar for denne klassen da han selv også er aktiv fører. Med seg har jAnders en uvurderlig vara i Trygve Bull Freng, og de har jobbet for grenen sammen i NMF i snart 3 år.
Førere, rekruttering og løp:
Det har vært en generell nedgang i antall førere de senere årene, bortsett fra i 2018 hvor det var en liten økning i 1/10-klassen. Dette var en meget gledelig tilbakemelding å få, og det jobbes hele tiden for at de skal kunne få enda flere, nye førere til å prøve seg. Dessverre har det ikke vært nok førere/løp i 1/8-klassen til å gjennomføre Norgescup de siste årene, men med ungdommelig pågangsmot og en økning i antall baner som kan håndtere denne størrelsen, håper Anders å kunne få gjennomført offisielle løp også for denne klassen innenfor et par år.
Det som er viktig for Anders som grenleder er at førerne som møter til løp skal ha en positiv opplevelse. Dette er veldig viktig for at man skal kunne framsnakke grenen og på den måten kunne få nye førere interesserte. Anders skryter av miljøet og fremhever at det er en utrolig gjeng med et samhold og en hjelpsomhet som han tenker er ganske unik. Her spiller det ingen rolle om man er nybegynner eller erfaren fører, trenger man hjelp så får man det.
I følge Anders skal man ikke tenke at man skal ”bare ha et løp”. Bestemmer en klubb seg for å arrangere et offisielt løp, skal arrangør ta oppgaven alvorlig og gjøre sitt absolutt ytterste for at stevnet blir suksessfullt og gir førerne et ønske om å komme tilbake igjen ved neste anledning. Løpene er grenens ”utstillingsvindu”, og da er det viktig å kunne vise seg fra den beste siden. Heldigvis kan Anders berømme arrangørene som har arrangert Norgescup de siste årene, ønsket om å arrangere best mulige løp har vært veldig fremtredende.
Internasjonalt, toppidrett og spydspisser:
RSM i Norge er en del av et stort miljø med både nasjonale, europeisk og verdensomspennende forbund. Dvs at her er det veldig mange førere og et meget høyt nivå.
Per i dag har grenen Touring Fuel to-tre utøvere som ligger høyt oppe i EM-sammenheng i 1/5, og de har en fører som hevder seg bra i 1/8, men har dessverre ingen i 1/10. Selv om det er bra at de har noen spydspisser, skulle de veldig gjerne hatt noen flere slik at de kunne hatt utøvere i alle klassene.
For å kunne hevde seg i toppen internasjonalt trenger grenen en større bredde. Med et langsiktig perspektiv og satsning er det godt mulig at Norge kan sees høyt oppe på flere resultatlister enn det som er tilfellet i dag.
Det grenen har flere av, det er de Anders tenker på som ”brede spydspisser”. Dette er de som man gjerne finner i mekkeområdet med andres biler enn sin egen, eller er borte hos en konkurrent som sliter med bilen og prøver å hjelpe. Disse menneskene er de som gjør at en fortvilet nybegynner kan få en bil som fungerer bedre i neste heat og gå smilende hjem etter løp.
Noen er vinnerskaller, noen er breddeskaller, og vi trenger dem begge!
Nå venter Anders på at snøen skal smelte og varmegradene øke, slik at han kan møte denne gjengen med gode venner igjen for nye konkurranser, tullprat og morro.
Vi ønsker dere lykke til med sesongen 🙂