Generelle spørsmål

Her finner du en oversikt over de aller mest stilte spørsmålene til vår supportavdeling!

LISENSER:

  1. Hvor lang tid tar det å behandle en søknad, jeg ønsker å kjøre allerede NÅ!
    Klubbene kan nå legge opp lisenser til sine egne medlemmer. Dvs du trenger ikke sende inn en søknad til NMF for å vente på behandling. Ta kontakt med din klubb. Dersom klubben ber deg sende søknad følger du prosedyren på NMFs søknadskjema. Vi behandler søknadene forløpende. 
  2. Kan barnet mitt delta på treningssamling med Kom og Prøv lisens?
    Nei, det er kun opplæring med instruktør. Absolutt ingen form for egentrening eller konkurranser.
  3. Jeg ønsker å ha flere grener i min lisens, hva koster det?
    Du kan ha så mange grener du ønsker. Men du må søke om tilleggsgren for å legge til ny gren i lisensen din. For barn tom. 12 år er dette gratis. Fra 13 år er det 200 kr pr ekstra gren.
  4. Hvor finner jeg informasjon om føreralder og kjøretøystørrelse for barn under 13 år?
    De enkelte grenene har generelle bestemmelser som gjelder barn fra og med fylt 5 år til og med det året de fyller 12 år. Les Barneidrettsbestemmelsene her
  5. Kan vi søke dispensasjon for førerens vekt eller høyde for bruk av større kjøretøy?
    Slik dispensasjon kan gis for de tilfelle utøverens vekst tilsier at føreren er for stor til å kunne bruke sykkelen på en sikker og hensiktsmessig måte. 
  6. Hvordan oppgraderer jeg lisensen min?
    Du oppgraderer lisensen din i MinIdrett, under fanen “Lisenser”.
  7. Ved Kom og prøv lisens, må den gule vesten med L på fortsatt brukes?
    Ja, dette fordi alle andre skal se at det er en uerfaren utøver som kjører. Dette er altså et sikkerhetselement for alle som er på og ved banen.
  8. Hvordan vet jeg hvor lenge Kom og Prøv-lisensen er gyldig?
    Ta vare på kvitteringen du får på SMS ved kjøp av lisens. Lisensen er gyldig i tre mnd fra kjøpsdato
  9. Hvor kan jeg bruke Kom og Prøv-lisensen?
    Den kan du bruke når som helst og hvor som helst innenfor de tre mnd den er gyldig. Alle klubber som er tilknyttet NMF. Som skrevet over, ta vare på kvitteringen på telefonen og prøv i vei.
  10.  Hvor er matrisen for forsikringsdekning?
    Matrisen finner du her:  https://nmfsport.no/informasjon/utoverinformasjon/forsikring/forsikringytelser-dekning/
  11. Hvorfor er internasjonal lisens steget såpass mye?
    Dette er den lisensen som krever mye administrativt arbeid. Den pris som har vært tidligere på internasjonal lisens har vært for lav i forhold til den faktiske totale kostnad rundt slik lisens.
  12. Hvorfor koster det 200,- ekstra per gren
    Dette er fordi man opplever mye feilaktig registrering av aktive utøvere i de ulike grenene. På denne måten vil man få en riktig oversikt samtidig som midlene vil bli fordelt riktig på hver gren.
  13. Må jeg ha legeattest?
    Det er kun når man løser internasjonal lisens at man må ha legeattest. Denne legeattesten er tilsvarende de kravene de respektive internasjonale forbundene krever.
  14. Må jeg kjøpe internasjonal lisens for full forsikringsdekning?
    Nei, for et tillegg på 1000,- kan man kjøpe max forsikringsdekning til nasjonal lisens. Denne har samme dekningsgrad som forsikringen til internasjonal lisens.

MITA:

1.  Hvorfor får jeg ikke logget inn i MITA?

Fra og med 01.01.2021 vil ikke MITA lenger benyttes som brukersystem for NMF. Du finner muligheter for å kjøpe dine lisensen i din MinIdrett konto. Dette er samme innlogging som du benyttet i MITA.

 

DIVERSE:

1. Hvordan får jeg bruker i Visma for å registrere reiseregninger?
For å opprette bruker i Visma sender du en e-post til nmf@nmfsport.no. E-posten må inneholde følgende: Fult navn, personnummer, adresse, skattekommune, kontonummer og e-postadresse. Du vil motta en e-post med brukernavn og passord til Visma når brukerkonto er opprettet.

Har du problemer med selve registreringen av reiseregningen finnes det god hjelp ved å trykke på “?” øverst til høyre når man er innlogget i Visma. Du kan også laste ned en enkel veileder i vårt dokumentsenter.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.