Pressemelding fra TMK-Racing
Spenningen er stor knyttet til kommende helgs VM-runde på den franske elven Seinen, i innlandsbyen Macon. Siden de gode prestasjonene under forrige VM-runde i Litauen, har det vært jobbet hardt på flere plan for å kunne finne det riktige oppsettet på båten med tanke på banen til kommende race.
– Banen i Macon er noe helt annet enn hva vi er vant med å kjøre på i VM-sammenheng. En bane med mange svinger og korte strekk er det som passer meg best, men denne gangen er det en lang topunktsbane. Dette krever en helt annen kjørestil og oppsett på båten, forteller Tobias.
For å gjøre det bra innen båtsport kreves det at man har bra utstyr, dyktige mekanikere, men kanskje viktigst av alt er det å ha en dreven radiomann under kvalifisering og race. Når resultatene kommer, er det også lettere å kunne sikre seg bra mannskap.
– Til dette racet har vi vært så heldige å få med oss italienske Andrea Colombo som mekaniker og Jean Claude Goi fra Frankriket som radiomann. Disse jobber vanligvis i Formel 1 teamet til EMIC som har base i Abu Dhabi, og har bred erfaring på sine områder, forteller Tobias.
I tillegg er også Alexander Gladmann Karlsen fra Drøbak med som vanlig, samt Pål Steven Kolstad fra Slemmestad.
Kjører for F1-stjerne
Tobias har kjørt båtrace siden 2001 og har flere NM-titler fra mindre klasser på samvittigheten, deriblant i rundbane-klassen T400 og offshore-klassen 3B i 2010. I 2013 tok han steget opp i F2 og ble raskt plukket opp av Norges F1-stjerne, Marit Strømøy, som han har kjent siden båt-debuten i 2001.
– Som barn var jeg ofte på hytta i Sandefjord. Der pleide Marit å teste båter om somrene og interessen for båt utviklet seg raskt. Ved litt tilfeldige omstendigheter kom vi i kontakt og hun ordnet så jeg fikk prøve en racerbåt, sier Tobias.
Året etter, i 2001, begynte han sin karriere med en lånt båt fra Norges Båtsportforbund.