Strømøy Racing blir det første teamet i verden i Formel 1 båt som går over til en ny, høyteknologisk og mer miljøvennlig motor. En ny båt er i produksjon og teamet regner med å starte høstsesongen med nytt utstyr. Mercury Racing i USA har produsert en helt ny 4-takts Formel 1 motor. Motoren skal redusere utslipp med 90 % og forbedre holdbarheten.
– Vi blir det første teamet som våger å tenke nytt, forteller Marit Strømøy.
I november ble Marit og hennes team invitert til USA av motorfabrikken Mercury Racing. Der testet de den nye motoren og kom med nyttig feedback og forslag til forbedringer. Den nye motoren er en 4-takts V8, mens den gamle en 2-takts V6.

Foto: Chris Davies
Med forbedret teknologi og flere sylindre kommer også økt vekt, og dette er et av de momentene som testes ut. Strømøy Racing har derfor en ny båt i bestilling hos DAC i Italia. Den nye båten blir spesialbygget for å kompensere for økt motorvekt.
– Denne satsningen er stor. Vi har bestemt oss for å gå “all in” med ny båt og motor, sier teamsjef Andrea Colombo. Målsettingen i første omgang er å øke holdbarheten, noe som vil resultere i flere VM poeng og på sikt lavere kostnader.
De nye planene ble lansert under et stort sponsorevent der store deler av Strømøy Racings samarbeidspartnere var til stede. Mangeårig sponsor Energima, som også sponser bilføreren Dennis Hauger, var blant andre en av flere som oppfordret til overgangen.
– Vi opplever stadig økt miljøbevissthet internt og hos våre samarbeidspartnere. At Marit Strømøy blir første fører i Formel 1 båt med en mer miljøvennlig motor, gjør oss ikke mindre stolte av å være med som sponsor, sier Arild Magnussen, grunder og daglig leder av Energima.

Foto: John-André Samuelsen
Neste uke er teamet på plass i Kina der runde to av årets VM serie i Formel 1 arrangeres. Under de to neste VM rundene vil Marit Strømøy kjøre med den gamle båten og motoren. I juni starter testingen med ny båt og ny motor.
– Vi har mye jobb foran oss. Overgangen blir ikke enkel, men jeg er overbevist om at vi får det til, avslutter Marit Strømøy.