FIM og Eurosport med ny avtale

Ny medieavtale!

FIM og Eurosport Events har inngått et nytt partnerskap for å promotere Speedway globalt de neste 10 årene. Det skriver partene i en pressemelding.

The Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) og Eurosport Events har inngått partnerskap, som gjør at det Discovery-eide selskapet Eurosport Events skal promotere FIM Speedway-arrangementer de neste 10 årene.

Avtalen inkluderer promotering av FIM Speedway Grand Prix, Speedway of Nations, Speedway U21 og Speedway Youth World Championships globalt, de neste 10 årene. Den nye avtalen begynner i 2022 og bygger på det eksisterende partnerskapet for promotering av FIM Endurance World Championship (EWC), ifølge pressemeldingen.

Eurosport Events vil utnytte sin mangeårige ekspertise innen motorsport, samt Discoverys internasjonale avtrykk for å videreutvikle Speedway over hele verden. Gjennom partnerskapet ønsker partene å utvide Speedway GPs internasjonale kalender, utvide distribusjonen av sporten på TV og digitale plattformer, lansere Speedway til nye områder og øke publikumsinteressen rundt om i hele verden, skriver Eurosport.

Eurosport Events vil ha ansvaret for alle de operasjonelle og kommersielle aspektene rundt Speedway, inkludert rettighetsadministrasjon og distribusjon på ulike plattformer, kringkastingsproduksjon, sponsorrettighetsstrategi og markedsføring, merkevarebygging og salgsfremmende aktiviteter. Eurosport Events vil også samarbeide med lokale arrangører, for å fremme aktiviteter overfor publikum, ifølge pressemeldingen.

– FIM lanserte anbudsprosessen tilbake i 2019 for promotering av FIM Speedway World Championships 2022-2031. Discovery og Eurosport Events vant frem basert på sine innovative forslag når det gjelder promotering av idretten og TV-dekning, uttrykte en tilfreds FIM-president Jorge Viegas etter at kontrakten var signert, ifølge Eurosport.

– FIM gleder seg over å utvide samarbeidet med Discovery og Eurosport Events, som har vært promotør for FIM Endurance World Championship siden 2015. Det nye samarbeidet vil gi økt mediesynlighet for FIM Speedway Grand Prix gjennom Eurosport sine plattformer og viktige tredjeparts kringkastere. FIM vil takke BSI og OneSport som har bidratt stort til utviklingen av Speedway de siste tjue årene, og ønsker dem lykke til i 2021 og for resten av denne sesongen, fortsetter FIM-president Jorge Viegas, ifølge Eurosport.

Også Andrew Georgiou, administrerende direktør i Eurosport med ansvar for globale rettigheter og markedsføring, er fornøyd med den nye avtalen.

– Eurosport Events har en betydelig kompetanse når det gjelder å bygge og styrke rettighetsinnehaveres portefølje. I tillegg har Eurosport Events en unik evne, som en del av Discoverys globale nettverk, til å bidra til vekst i publikum og fans verden over. Vi er privilegerte når vi nå får muligheten til å utvide vårt samarbeid med FIM, samt at vi får muligheten til å videreutvikle en av de mest underholdende og spennende motorsportseriene i verden, sier administrerende direktør Eurosport, Andrew Georgiou i sin PM.

– Speedway har allerede en av de mest lidenskapelige og engasjerte fanskarene innen motorsport, i flere av våre viktigste markeder. Vi gleder oss til å, med hjelp fra Eurosport Events markedsføringskompetanse og Discoverys globale avtrykk, å fremme Speedway til nye fans over hele verden, fortsetter Andrew Georgiou ifølge pressemeldingen.

Foto: oppslagsbilde: Getty/Eurosport