Isracing

Isracing foregår om vinteren og er ganske så forskjellig fra de andre Track Racing grenene. Isracing konkurranser arrangeres som navnet tilsier på isbaner, f.eks. på en frossen innsjø eller en skøytebane. Banene er mellom 260-460 meter lange, og ofte omgitt av høyballer som fungerer som gjerder. I motsetning til speedway der føreren «sladder» gjennom svingene, slår Isracing førerne av gassen og «glir» gjennom svingen liggende tilnærmet vannrett ned mot isen før de gir full gass igjen på langsidene!

Russland er det ledende landet innenfor grenen, og landet har lange tradisjoner og et utall meget profesjonelle utøvere. Her til lands, og for så vidt i resten av Europa er interessen mer spredt, men det finnes utøvere fra spesielt Sverige, Finland, Nederland og Østerrike, som hevder seg i grenen.

For tiden arrangeres det sjelden Isracing stevner i Norge, men det kjøres liga i Sverige som norske utøvere ofte deltar i.

Alder og motorstørrelser

Isracing kjøres kun i en klasse, 500 ccm. Om du ønsker å starte med Isracing gjelder samme aldersgrenser som for Speedway, Langbane og Flat-track.

Sykler

Isracingsykler skiller seg fra konvensjonelle speedwaysykler først og fremst ved at begge dekkene har hundrevis av 28 mm lange, sylskarpe pigger som blir brukt for å få feste i den glatte isen. Sykkelen er også litt lenger enn en vanlig speedwaysykkel og har en stivere ramme. I tillegg har den store hjuldeksel som dekker mesteparten av piggene, og et litt annet oppsett på sete og styre. Som i speedway har heller ikke disse syklene bremser, og utøverne kommer ofte opp i en fart på 130 km/t eller mer på langsidene.

Klubber og baner

Mjøsa Speedwayklubb Facebook Instagram

Terminlister og resultater (internasjonalt)

FIM Ice Speedway Facebook

Eisspeedway journal

Eksterne lenker

Isracing WIKI